Egyre több vállalat dönt úgy, hogy a HR tevékenységeket,
vagy akár a teljes háttértámogatást kiszervezi, és szolgáltatásként megvásárolja
egy alacsony havi díjért. Ezek a szolgáltatók hosszú távú megoldást adnak, hiszen a
szolgáltatás egy folyamatfejlesztést (testre szabást), az átvételt, a
szolgáltatás feltételeinek tisztázását, majd a működtetést tartalmazza.
A
szolgáltatáscsomag tetszőlegesen változtatható, és az ügyfél csak azért fizet,
amit ténylegesen igénybe vesz. A HR részleges vagy teljes kiszervezése tehát érdekes
lehet azoknak a cégeknek, akik
- profi háttértámogatást szeretnének fix költségen,
- az üzletre összpontosítanak az adminisztráció minimalizálásával
- a meglévő létszámkeretet inkább az üzleti területeknek szánják a termelékenység növelése érdekében
- a munkaügyi felelősséget és kockázatokat szeretnék kiküszöbölni
- a munkavállalókkal való kapcsolataikat javítanák
- szeretnének elismert munkáltatók lenni a munkaerőpiacon.
Milyen további hatása van még a kiszervezésnek?
1. A HR kiszervezésével a toborzás-kiválasztás folyamat erősödhet
Az új munkatársak keresése és felvételi procedúrája gyakran frusztráló
a vállalatok számára. A folyamat túl hosszú és stresszes, és mire az új munkatárs
eljut addig, hogy teljes munkaerőt jelentsen a csapatban, gyakran hosszú hetek,
akár hónapok telnek el. Ha pedig menet közben elveszítünk egy-egy munkatársat, az
nem csak a papírmunkát növeli, hanem a termelékenység visszaesését, és az
eredmények csökkenését is eredményezheti. Emellett kezdhetjük a
toborzás-kiválasztást előröl.
A munkaerő toborzás és felvétel teljes folyamata - angolul „staffing” – a HR szolgáltatást nyújtó
cégek alaptevékenysége, idetartozik gyakran az orientációs program is.
Nagyon sok időt,
energiát és költséget spórolhat meg a cég, ha egy kézben, a HR szolgáltatónál összpontosítja
a toborzási feladatokat.
Mivel a HR szolgáltató több vállalatnak is végez HR
feladatokat, valószínűleg többféle forrást használ, és sokféle módszert ismer a
jelöltek felkutatására. Emellett jól ismerik a piac különböző részeit, és a
földrajzi, iparági sajátosságokkal is tisztában vannak. Így a HR szolgáltató
többféle megoldással tud szolgálni a toborzási-kiválasztási feladatok
elvégzéséhez akár saját forrásból, akár besszállítóinak koordinálásával bízza
meg őt a vállalat.
2. A HR adminisztrációt részben vagy egészben is ki lehet szervezni
A HR adminisztráció szükséges feladat a vállalatnál. Sajnos,
egyben ezek a legidőigényesebb, és olykor nagy kockázatokat rejtő tevékenységek
is.
A HR szolgáltató
cégek specialistákkal dolgoznak, akiket folyamatosan képeznek, illetve a
változó jogszabályok és trendek követése is a munkájuk része. Ez biztosítja
a HR tevékenységek stabil szakmai megvalósítása mellett az innovációt és a
fejlődést.
Néhány adminisztratív tevékenység, amit általában szívesen
bíznak külső szolgáltatóra a cégek:
- bérszámfejtés
- munkavállalók adóbevallásainak elkészítése
- kompenzációs és juttatási, valamint cafeteria tervezés, és az ezekhez kapcsolódó adminisztráció elvégzése
- dolgozói kézikönyv, szabályzatok elkészítése, naprakészen tartása
- dokumentációk minőségügyi és jogszabályi követelmények alapján
Ezek mellett a HR szolgáltatók további feladatokat is át
tudnak venni, mint például az orientációs program összeállítása, a bevezető
program megtartása, projektek vezetése, vagy adminisztratív támogatása, illetve
a teljesítményértékelés rendszerének kidolgozása, vezetők felkészítése,
dokumentáció elvégzése, és munkaügyi események előkészítése, támogatása.
3. A HR kiszervezése pénzt spórol a megbízó vállalatnak
Nem feltétlenül kell a minőségből engedni, vagy
kompromisszumokat kötni ahhoz, hogy gazdaságosabb háttértámogatást kapjon a
vállalat. A HR kiszervezése
költséghatékony és egyben professzionális megoldás, és a szolgáltatási díj csak
egy része a megspórolt költségeknek. Például a fent említett toborzás-kiválasztás
kiszervezésével a hirdetésekre és a közvetítő cégek díjára sem kell költeni – ezekre ugyanis a kiszervezés után már
nem lesz szükség.
A legnagyobb költségmegtakarítás azonban a HR-es pozíciókon
érhető el: a teljes munkáltatói költségen kívül iroda, eszközök,
továbbképzések, és egyéb járulékos költségek is kiküszöbölhetők.
4. A HR kiszervezése időt spórol a megbízó vállalatnak
A folyamatos rendelkezésre állás, az ad-hoc ügyek
menedzselése, az emberek ügyes-bajos dolgai, a vezetők támogatása, riportok
készítése, prezentációk és dokumentációk létrehozása, folyamatos karbantartása
végeláthatatlan munkaórát jelentenek a HR-en, és nem csak nekik, a vezetőknek
is. Az idő pénz, az üzleti területek pedig a saját munkájukra szeretnének
figyelni, és biztos ezekben tudni az adminisztrációt.
A produktivitást és
az eredményeket drámaian növeli a jól szervezett háttértámogatás egy előre
meghatározott terv és megállapodás alapján.
5. Bármilyen cég kiszervezheti a HR tevékenységeket
Ha egy vállalatnak vannak munkavállalói, akkor HR
tevékenységre is szükség van. A kiszervezés rugalmas, létszám alapján mindenki
a neki megfelelő szolgáltatást kapja, ezért ugyanolyan szintű és minőségű
szolgáltatást várhat egy mikrovállalkozás is, mint egy nagyvállalat.
A kisvállalatok esetében különösen fontos a dolgozók
lojalitása, megtartása, és a motivációjuk növelése. A kisvállalat jó hírnevét
növelheti, hogy megfelelő a munkatárak kiszolgálása,
és HR támogatást élveznek a munkaviszonyuk alatt.
Minden vállalat más, ezért a kiszervezett tevékenységek
végső portfoliója nagyban függ a vállalat profiljától és igényeitől. Lehet,
hogy csak az alap adminisztratív tevékenységeket szeretné külső szolgáltatóra
bízni egy vállalat, mert egyébként jól képzett HR-ese és bejáratott HR
folyamatai vannak. Az is lehet, hogy csak a folyamatok javítása a cél, és
később ezek működtetését egy belső személy elvégzi majd. Ha a HR viszont
teljesen vagy részben hiányzik egy vállalatnál, jó döntés lehet ezek kialakítását
és elvégzését egy HR szolgáltatóra bízni.
További információért a témában lépjen
velünk kapcsolatba: www.humanexcellence.hu.