Számos vállalat nem tart fenn HR osztályt, mert pénzbe kerül. A HR
feladatokat viszont, - ami legtöbbször munkaügyre és kötelező tevékenységekre
korlátozódik -, el kell valakinek végezni, és ezt nem HR szakember végzi. Másik hasonló eset lehet, amikor a HR-es jól
képzett és többre érdemesült, mégis egész nap adminisztrál, és túlterheltsége
miatt nem tud rendszert vinni a tevékenységeibe, így legtöbbször tűzoltással
telik az ideje.
Pedig egy jól működő,
professzionális HR nagyban segítheti a vállalatot abban, hogy több bevételt
termeljen, és a költségeken jelentős pénzt spóroljon.
A HR tehát nem közvetlenül növeli a bevételt a cégnél, de nagyban segíti a
hatékony és eredményes működés megteremtését, és az alábbi területeken direkt költségmegtakarítást is hozhat.
Munkaerő tervezés
Egy profi HR könnyen azonosíthat olyan munkaköröket, melyek már nem
szolgálják a vállalat előrejutását, ilyenek például a duplikált háttértámogató
pozíciók, asszisztensi, adminisztrátori, tartalom nélküli vezetői, vagy
szakértői pozíciók. Egy alapos szervezeti audit rávilágít a felesleges
funkciókra, egymást átfedőmunkakörökre, felduzzadt háttértámogatásra, vagy
pozíciók betöltőinél a kompetencia hiányokra.
Ha ezeket a munkaköröket utána átalakítjuk, összevonjuk, és csak a
szükséges tevékenységeket fedjük le belső munkaerővel, akkor jelentős
összegeket spórolhat a vállalat.
A szervezeti audit felszínre hozhat olyan kulcspozíciókat és munkatársakat,
akiknek a fejlesztésével jelentős bevételnövelés érhető el.
Új munkatársak kiválasztása
A munkatársak felvétele nem tartozik a rendkívüli feladatok közé, mégis szakértelmet
és piacismeretet kíván a megfelelő jelölt kiválasztása. Minden cég arra
törekszik, hogy az új munkatárs a munkaköri feladatait kompetensen, lelkesen és
elkötelezetten végezze a vállalat számára, és a csapatba, a szervezeti kultúrába
is megfelelően illeszkedjék. Egy rossz
kiválasztási döntés sok pénzébe, idejébe és energiájába kerülhet a cégnek.
Elkötelezettség
Elkötelezettség
A Bloomberg Businessweek egyik cikke szerint a munkatársak elkötelezettsége gyakorolja a legnagyobb hatást a cég profitjára ("Employee Engagement --
What It Is and Why You Need It," Bloombergs Businessweek, 2009). A cikk
szerint az elkötelezett munkatársak produktívabbak, ami hozzájárul a profit
növekedéséhez, míg a lelkesedés nélkül dolgozó munkatársak csak nehezítik a
működést. Az elkötelezettség növelése sokféle módon érhető el. A HR kiváló
programokat tud ajánlani és megvalósítani, melyek létrehozása és működtetése
nem kerül plusz pénzbe, viszont sok pénzt tudnak termelni és megtakarítani a
vállalat számára.
Fluktuáció
Fluktuáció
A fluktuáció igen költséges. Nem
csak a távozó munkatárs kifizetése, pótlásának költségei, a kiesett idő alatti
helyettesítések túlóradíja kerül sokba, hanem a szervezet többi részére
gyakorolt negatív hatása (találgatások, miért ment el, vajon a saját döntése
volt-e, milyen információ van a távozó birtokában, amiért úgy döntött, elmegy,
stb.) is plusz erőfeszítéseket kíván. Ehhez
járulnak a látszólag jelentéktelen tevékenységek, mint a távozó munkatárs
belépőkártya, a kulcsok, eszközök visszavétele, felhasználónevének a törlése, vagy
a mobiltelefon visszaadása – ezek mind költségek is! A 3. pontban láttuk, hogy
ha a munkavállaló nem elkötelezett, el fog menni a cégtől, vagy a cég fog tőle
megválni, hiszen a teljesítménye, a produktivitása sem kimagasló, bár lehet,
hogy tudása, tehetsége értékes lenne a vállalat számára, és addigra sok pénzt
öltek már a fejlesztésébe, ott tartásába.
Nagyon fontos, hogy a munkatársak
kilépése előtt a HR strukturált kilépő interjú vagy kérdőív formájában információt gyűjtsön az elmenetel okáról. Ezeket feldolgozva a HR olyan programokat
kínálhat a vezetőknek és a dolgozóknak, melynek nyomán elégedettségük és
elkötelezettségük növekszik, produktivitásuk javul, és nem gondolkodnak azon,
hogy elhagyják el a céget. Ezzel nagyon sok pénzt tud megspórolni a vállalatnak
Kapcsolattartás a munkavállalókkal
Kapcsolattartás a munkavállalókkal
A szervezeti kultúra része, hogy hogyan bánik a
munkáltató, a vezetők és a HR a munkavállalókkal. Egy jól működő vállalati és
munkavállalói kapcsolattartási program a HR szolgáltatásaként sok előnyt hozhat,
melyet, például panaszok, problémák kezelése, igazságtalan vagy kifogásolható
helyzetek meghallgatása, kivizsgálása, felek közötti közvetítés vitás
helyzetekben közvetlenül növelik a munkatársak biztonságérzetét és elköteleződését,
ami a teljesítményükre is serkentően hat.
Hogyan növeli a kiszervezés a vállalat bevételét?
Hogyan növeli a kiszervezés a vállalat bevételét?
A HR adminisztráció, vagy a teljes HR tevékenység
kiszervezése közvetlenül csökkentheti a költségeket. Emellett teret hagy a vállalat üzleti
tevékenységeinek bővülésére: több figyelem, létszám és pénz marad a termelés, szolgáltatás
vagy az értékesítési feladatok elvégzésére és fejlesztésére, vagyis a vállalat
fő tevékenységére.
A HR, és egyéb adminisztratív tevékenységek létszáma, költségei
felszabadulnak, és ezeket a vállalat a fontosabb,
bevételt növelő tevékenységeire tudja fordítani.
A költségcsökkentés mellett még két fontos érv támogatja
a kiszervezést.
Az első, hogy a HR szolgáltató cég professzionális szolgáltatást nyújt a megbízónak
a megállapodott színvonalon és áron,
legtöbbször teljes felelősség átvállalással. Ezek a szolgáltatások
általában a munkavállalók száma és az elvégzett folyamatok alapján vannak
árazva, tehát a szervezet méretével arányosan fizet elfogadható díjat az ügyfél
ugyanolyan magas színvonalú szolgáltatásért, mint egy nagyobb megbízó.
A másik érv, hogy a HR és adminisztrációs folyamatok
kiszervezésével folyamatfejlesztés is zajlik, azaz a kiszervezésre kerülő HR és
adminisztratív folyamat dokumentált, sztenderd és mérhető lesz. Amennyiben
később a megbízó úgy dönt, hogy visszaveszi, vagy más szolgáltatóra bízza a
tevékenységet, akkor ezt könnyedén meg tudja tenni a folyamatdokumentáció alapján.
Fontos tény, hogy bizonyos esetekben
sokkal költséghatékonyabb a teljes, vagy részleges kiszervezés, mint egy teljes
munkaidős HR munkatárs alkalmazása. A kiszervezés azonban akkor
is szóba jöhet, ha csak bizonyos folyamatok lefedésére, vagy munkák ellátására nincs kapacitás vagy szakértelem házon belül. Ilyenkor időszakosan vagy
állandó megbízással lehet a külső szakértelmet igénybe venni szolgáltatási díjért.
A szolgáltatás távolról és a helyszínen egyaránt igénybe vehető, illetve bizonyos
esetekben a személyes rendelkezésre állás is része a csomagnak.
A szolgáltatók mind az adatvédelmi,
mind a munkajogi és egyéb törvényi megfelelést garantálják, így a vállalat nem
csak a felesleges költségektől, hanem a
kockázatoktól is megszabadul.
A fentieken kívül számos pozitív
hatása van a vállalat eredményeire egy professzionális HR-nek, vagy HR
szolgáltatásnak. Érdemes egy ötletbörze (brainstorming) keretében további
ötleteket gyűjteni, és a legeredményesebbnek vélt költségcsökkentő
tevékenységeket minél hamarabb egy megvalósítani.