5 tényező, ami növeli a munkatársak elégedettségét

Nagyon sok oka lehet az elégedettségnek, és nagyon sokféle ember van, akik más és más szempontot tart szem előtt, amikor a saját munkahelyét értékeli. Az alábbi öt elégedettség-növelőtényező általánosnak mondható nemtől, kortól és társadalmi státusztól függetlenül.

Mindenek előtt a legfontosabb kötőerő a rendszeres és értékarányos fizetés.  Ha valaki megkapja munkája ellenértékét, akkor azt érzi, megfelelően elvégezte, amit szerződéskötésükkor vállalt a munkaadója részére, és kiegyenlítődik a kapcsolatuk. Nem mellékesen, anyagi és létfentartási biztonságát erősíti, ami fontos alapszükségletünk. A munkahelyek többnyire bizalmasan kezelik más munkatársak fizetését, de az emberek óhatatlanul is egymáshoz mérik magukat, tehát a fizetés csak addig motivál, amíg igazságosnak tűnik a saját fizetés mások juttatásaihoz viszonyítva a csoporton és a vállalaton belül.

A biztonság nem csak a munkahely és a az anyagiak meglétére, hanem az emberi közösséghez, a csapathoz tartozáshoz is kapcsolódik. Ebből következik egy másik fontos szempont: milyen a közösség, milyen a cégkultúra? A munkavállaló az alábbi kérdések alapján értékel: A saját értékrendszeremben milyen az a vállalat és csapat, amelynek tagja vagyok? Megbecsült tag vagyok? Megbecsül a közösség, és a fontosnak tartja a munkámat? Képességeimnek megfelelő munkát bíznak rám? Ha a válaszok összhangban állnak értékeivel, vágyaival, és céljaival, akkor a munkatárs elégedettsége nagy valószínűséggel növekszik. Erről úgy győződhetünk meg legkönnyebben, hogy ezeket vagy hasoló kérdéseket tesszük fel a leendő kollégának már a felvétel során.


Nagyon fontos a munkatárs teljesítményéről, pozitív és negatív eredményeiről időszerű és objektív visszajelzést adni. Így tud korrigálni, ha valami rosszul megy, valamint megerősíthetjük abban, ha valamit jól csinál. Sok esetben a visszajelzés önmagában javítja a teljesítményt, és növeli  a munkatárs lelkesedését, megfelelni akarását.

A munkahely tisztasága, megvilágítottsága, elhelyezkedése (pl. íróasztal, munkaeszköz, stb), egyéni igényeknek való megfelelése  nagyban növelheti az elégedettséget. Ez különösen akkor fontos, ha a munkakör önmagában igényel bizonyos feltételeket, pl. ha valaki folyton telefonál, akkor nem érdemes a recepció, konyha vagy a folyosó mellé ültetni, illetve ha bizalmas a munkakör, akkor biztosítva legyen a hely a diszkrét beszélgetésekhez, levelezésekhez. Mindehez jönnek az ergonomiás feltételek, hogy a szék kényelmes, jól lehet látni, a szellőző berendezést megfelelően tisztitják, az íróasztalok, gépek egymástól kényelmes távolságra vannak, stb. 

Végül pedig nagyon fontos, hogy a munkavállaló(k) és a munkáltat között rendszeres információcsere legyen. Ez nem csak a teljesítmény és az elégedettség visszajelzésére vonatkozik, hanem minden olyan eseményt kommunikáljunk a kollégákkal, ami a vállalat egészét vagy egy részét érintheti. Teremtsünk olyan fórumokat, rendezvényeket, írott kommunikációs csatornákat, ahol interaktívan is tudnak gondolatokat cserélni, javaslatokat tenni, és visszajelezni a munkatársak. Ott, ahol nincs dedikált erőforrás a belső kommunikációra, a HR nagyon sokat tud tenni a megfelelő információáramlás érdekben.

További információkért a témakörbenlátogasson honlapunkra, és kérjen egy órás ingyenes konzultációt az Ön cégének HR ügyeivel kapcsolatban is!  www.humanexcellence.hu