Hogyan befolyásolja a HR a vállalat profitjának a növekedését?


 Számos vállalat nem tart fenn HR osztályt, mert pénzbe kerül. A HR feladatokat viszont, - ami legtöbbször munkaügyre és kötelező tevékenységekre korlátozódik -, el kell valakinek végezni, és ezt nem HR szakember végzi.  Másik hasonló eset lehet, amikor a HR-es jól képzett és többre érdemesült, mégis egész nap adminisztrál, és túlterheltsége miatt nem tud rendszert vinni a tevékenységeibe, így legtöbbször tűzoltással telik az ideje.

Pedig egy jól működő, professzionális HR nagyban segítheti a vállalatot abban, hogy több bevételt termeljen, és a költségeken jelentős pénzt spóroljon.
A HR tehát nem közvetlenül növeli a bevételt a cégnél, de nagyban segíti a hatékony és eredményes működés megteremtését, és az alábbi területeken direkt költségmegtakarítást is hozhat.

Munkaerő tervezés

Egy profi HR könnyen azonosíthat olyan munkaköröket, melyek már nem szolgálják a vállalat előrejutását, ilyenek például a duplikált háttértámogató pozíciók, asszisztensi, adminisztrátori, tartalom nélküli vezetői, vagy szakértői pozíciók. Egy alapos szervezeti audit rávilágít a felesleges funkciókra, egymást átfedőmunkakörökre, felduzzadt háttértámogatásra, vagy pozíciók betöltőinél a kompetencia hiányokra.  Ha ezeket a munkaköröket utána átalakítjuk, összevonjuk, és csak a szükséges tevékenységeket fedjük le belső munkaerővel, akkor jelentős összegeket spórolhat a vállalat.
A szervezeti audit felszínre hozhat olyan kulcspozíciókat és munkatársakat, akiknek a fejlesztésével jelentős bevételnövelés érhető el.

      Új munkatársak kiválasztása

A munkatársak felvétele nem tartozik a rendkívüli feladatok közé, mégis szakértelmet és piacismeretet kíván a megfelelő jelölt kiválasztása. Minden cég arra törekszik, hogy az új munkatárs a munkaköri feladatait kompetensen, lelkesen és elkötelezetten végezze a vállalat számára, és a csapatba, a szervezeti kultúrába is megfelelően illeszkedjék. Egy rossz kiválasztási döntés sok pénzébe, idejébe és energiájába kerülhet a cégnek.

Elkötelezettség

A Bloomberg Businessweek egyik cikke szerint a munkatársak elkötelezettsége gyakorolja a legnagyobb hatást a cég profitjára ("Employee Engagement -- What It Is and Why You Need It," Bloombergs Businessweek, 2009). A cikk szerint az elkötelezett munkatársak produktívabbak, ami hozzájárul a profit növekedéséhez, míg a lelkesedés nélkül dolgozó munkatársak csak nehezítik a működést. Az elkötelezettség növelése sokféle módon érhető el. A HR kiváló programokat tud ajánlani és megvalósítani, melyek létrehozása és működtetése nem kerül plusz pénzbe, viszont sok pénzt tudnak termelni és megtakarítani a vállalat számára.

Fluktuáció

A fluktuáció igen költséges. Nem csak a távozó munkatárs kifizetése, pótlásának költségei, a kiesett idő alatti helyettesítések túlóradíja kerül sokba, hanem a szervezet többi részére gyakorolt negatív hatása (találgatások, miért ment el, vajon a saját döntése volt-e, milyen információ van a távozó birtokában, amiért úgy döntött, elmegy, stb.) is plusz erőfeszítéseket kíván.  Ehhez járulnak a látszólag jelentéktelen tevékenységek, mint a távozó munkatárs belépőkártya, a kulcsok, eszközök visszavétele, felhasználónevének a törlése, vagy a mobiltelefon visszaadása – ezek mind költségek is! A 3. pontban láttuk, hogy ha a munkavállaló nem elkötelezett, el fog menni a cégtől, vagy a cég fog tőle megválni, hiszen a teljesítménye, a produktivitása sem kimagasló, bár lehet, hogy tudása, tehetsége értékes lenne a vállalat számára, és addigra sok pénzt öltek már a fejlesztésébe, ott tartásába.
Nagyon fontos, hogy a munkatársak kilépése előtt a HR strukturált kilépő interjú vagy kérdőív formájában információt gyűjtsön az elmenetel okáról.  Ezeket feldolgozva a HR olyan programokat kínálhat a vezetőknek és a dolgozóknak, melynek nyomán elégedettségük és elkötelezettségük növekszik, produktivitásuk javul, és nem gondolkodnak azon, hogy elhagyják el a céget. Ezzel nagyon sok pénzt tud megspórolni a vállalatnak

Kapcsolattartás a munkavállalókkal

A szervezeti kultúra része, hogy hogyan bánik a munkáltató, a vezetők és a HR a munkavállalókkal. Egy jól működő vállalati és munkavállalói kapcsolattartási program a HR szolgáltatásaként sok előnyt hozhat, melyet, például panaszok, problémák kezelése, igazságtalan vagy kifogásolható helyzetek meghallgatása, kivizsgálása, felek közötti közvetítés vitás helyzetekben közvetlenül növelik a munkatársak biztonságérzetét és elköteleződését, ami a teljesítményükre is serkentően hat.

Hogyan növeli a kiszervezés a vállalat bevételét?

A HR adminisztráció, vagy a teljes HR tevékenység kiszervezése közvetlenül csökkentheti a költségeket.  Emellett teret hagy a vállalat üzleti tevékenységeinek bővülésére: több figyelem, létszám és pénz marad a termelés, szolgáltatás vagy az értékesítési feladatok elvégzésére és fejlesztésére, vagyis a vállalat fő tevékenységére.
A HR, és egyéb adminisztratív tevékenységek létszáma, költségei felszabadulnak, és ezeket a vállalat a fontosabb, bevételt növelő tevékenységeire tudja fordítani.

A költségcsökkentés mellett még két fontos érv támogatja a kiszervezést.

Az első, hogy a HR szolgáltató cég professzionális szolgáltatást nyújt a megbízónak a megállapodott színvonalon és áron, legtöbbször teljes felelősség átvállalással. Ezek a szolgáltatások általában a munkavállalók száma és az elvégzett folyamatok alapján vannak árazva, tehát a szervezet méretével arányosan fizet elfogadható díjat az ügyfél ugyanolyan magas színvonalú szolgáltatásért, mint egy nagyobb megbízó.

A másik érv, hogy a HR és adminisztrációs folyamatok kiszervezésével folyamatfejlesztés is zajlik, azaz a kiszervezésre kerülő HR és adminisztratív folyamat dokumentált, sztenderd és mérhető lesz. Amennyiben később a megbízó úgy dönt, hogy visszaveszi, vagy más szolgáltatóra bízza a tevékenységet, akkor ezt könnyedén meg tudja tenni a folyamatdokumentáció alapján.

Fontos tény, hogy bizonyos esetekben sokkal költséghatékonyabb a teljes, vagy részleges kiszervezés, mint egy teljes munkaidős HR munkatárs alkalmazása. A kiszervezés azonban akkor is szóba jöhet, ha csak bizonyos folyamatok lefedésére, vagy munkák ellátására nincs kapacitás vagy szakértelem házon belül. Ilyenkor időszakosan vagy állandó megbízással lehet a külső szakértelmet igénybe venni szolgáltatási díjért. A szolgáltatás távolról és a helyszínen egyaránt igénybe vehető, illetve bizonyos esetekben a személyes rendelkezésre állás is része a csomagnak.

A szolgáltatók mind az adatvédelmi, mind a munkajogi és egyéb törvényi megfelelést garantálják, így a vállalat nem csak a felesleges költségektől, hanem a kockázatoktól is megszabadul.

A fentieken kívül számos pozitív hatása van a vállalat eredményeire egy professzionális HR-nek, vagy HR szolgáltatásnak. Érdemes egy ötletbörze (brainstorming) keretében további ötleteket gyűjteni, és a legeredményesebbnek vélt költségcsökkentő tevékenységeket minél hamarabb egy megvalósítani.